Blog parentingowy dla mamy i taty. Prawdziwy parenting i lifestyle z dzieckiem. Początkowo ciążowy, teraz rodzinny.

Ruch to zdrowie, czyli dbajmy o siebie i nasze dzieci

Dziś ponownie cykl “Pani z Apteki”


Natalia jest farmaceutą z czteroletnim stażem i dziś przedstawia nam swój sportowy styl życia .

Wiadomo od dawna, że sport to zdrowie. Nie ma również przeciwwskazań co do wieku osoby, która chce uprawiać sport. Powinniśmy wręcz zachęcać swoje dzieci do sportu od najmłodszych lat i sami dawać przykład. A razem z najmłodszymi możemy uprawiać różne dziedziny sportu.

Bieganie.
Jeżeli chcemy przystąpić do biegania na dłuższe dystanse powinniśmy skorzystać z badań EKG i ECHO serca i wybrać się z wynikami do lekarza medycyny sportowej. Niekoniecznie bieganie lub inna dyscyplina może być przeznaczona dla nas, dlatego warto z tego skorzystać w trosce o swoje zdrowie. Dzięki bieganiu oddalamy od siebie niektóre nowotwory (płuc, piersi czy okrężnicy), aż o 50% zmniejszamy ryzyko rozwoju cukrzycy typu II. Dzięki tej aktywności dostarczamy do tkanek więcej tlenu a one są lepiej dotlenione. Stabilizuje ciśnienie krwi oraz wspomaga budowę kości i mięśni.
Podczas uprawiania biegów, możemy zwiększyć przyjmowanie witamin, również z żeń-szeniem który znacznie podnosi naszą aktywność.
Ile należy biegać? Nie ma granicy minimalnej. Na pewno na samym początku powinniśmy słuchać swoich możliwości i nie przesilać się. W miarę czasu powiększać swoje wyniki o ile nasze ciało i zdrowie nam na to pozwala.

Jazda rowerem.
Prawie każdy ma ten pojazd u siebie w domu. Dużo miast zapewnia piękne ścieżki rowerowe, z których aż żal nie skorzystać. Jeżeli cierpimy na nadwagę, a chcemy pozbyć się zbędnych kilogramów, powinniśmy zacząć od małych dystansów, czyli np. pół godziny, 2 razy w tygodniu. Tego typu sport odciąża stawy i kości. Systematyczny trening chroni też przed osteoporozą.

Pływanie.
Badania dowodzą, że to jedna z najefektywniejszych aktywności (u osób, które zostały przebadane, tkanka tłuszczowa była o wiele mniejsza; natomiast większa masa mięśniowa, aniżeli u tych, którzy uprawiali ambitnie fitness). Dzięki pływaniu możemy uzyskać wiele dobrego. Wzmacnia większość partii ciała. Energiczne pływanie przez godzinę to już zmniejszenie 700 kcal w naszym ciele. Dzięki pływaniu ćwiczymy mięśnie: tułowia, bioder, ramion, barków, pośladków oraz ud.

Nordic walking.
To jeden z hitów ostatnich lat. Uważa się, że dzięki tej dziedzinie sportu, wiele osób starszych otworzyło się na aktywność sportową. Jest przede wszystkim łatwy do nauczenia, mogą uprawiać go wszyscy bez względu na wiek, wagę i wyjściowy poziom sprawności fizycznej. Wzmacnia kości i zmniejsza ryzyko osteoporozy, obniża wartości tłuszczowe krwi, zapobiega cukrzycy, nie pogarsza stanów obolałych stawów.

Osobiście najbardziej lubię biegać.
Zaczęłam uprawiać ten sport bardzo późno, bo dopiero pod koniec lata 2013 r., czyli 3 miesiące temu. Rozpoczęłam od dystansu 3 km, a teraz biegam już na odległość 20 km! Dlaczego biegam? Bieganie daje mi samorealizację, lepsze samopoczucie, chęć do działania. Zmiana wyglądu i spadek kilogramów są również ważne 🙂 W ciągu 3 miesięcy zrzuciłam już 5 kg! Biegam nawet w deszczu, bo najważniejsze jest to, by sport był uprawiany systematycznie a przecież nie jestem z cukru 😉 Treningi przeważnie mam co drugi dzień. Raz w tygodniu biegam 20 km a w pozostałe dni 10 km. Bieganie zajmuje mi od 1 do 2 godz., czasem 3 godz. – to wtedy, kiedy pokonuję dystans 20 km. I żeby Was jeszcze bardziej zmotywować to przyznam, że biegam sama. Wiadomo, towarzystwo też jest ważne, ale robię to dla siebie i jeśli towarzystwa brak, to trudno.

W zdrowym ciele zdrowy duch!
Dzięki uprawianiu sportu możemy zyskać niewiarygodną poprawę zdrowia fizycznego, ale i psychicznego. Najmniejszy ruch parę razy w tygodniu uchroni nas od wielu chorób, z którymi borykamy się każdego dnia. Każde miasto wychodzi temu na przeciw i sprawia warunki byśmy mogli każdego dnia cieszyć się sportem – wystarczy wyjść z domu i zacząć biegać, wsiąść na rower albo wziąć do ręki dwa kijki. Zachęcam do uprawiania sportu i niech stanie się on naszym uzależnieniem. Ważne jest to, by przede wszystkim robić to zgodnie ze swoimi możliwościami wydolnościowymi.

A Wy macie swoją ulubioną dyscyplinę sportu? Jeśli nie, to zachęcam do biegania – naprawdę warto!

Pozdrawiam,

Natalia,  Pani z Apteki 🙂

Jeśli macie jakieś pytania a nie chcecie zadać na forum, piszcie na adres: paniZapteki@gmail.com

Komentarze